Portugal, Ponte de Lima, Spanje, Santiago de Compostela

Van Ponte de Lima naar Santiago de Compostela

Aankomst in Ponte de Lima

Aankomst op eigen gelegenheid in Ponte de Lima, de eeuwenoude stad aan de rivier. Neem vooral de tijd om over de oude brug te lopen en te flaneren langs de oevers onder de schaduwrijke platanen.

Als je wilt is er de mogelijkheid voor het inplannen van een ontmoeting met een lid van ons team voor een briefing en om de documentatie en schelp te overhandigen die anders in het hotel voor je klaar liggen.

Etappe 1. PONTE DE LIMA - COSSOURADO (Paredes de Coura) | 22 km

Je verlaat de middeleeuwse stad Ponte de Lima en steekt de indrukwekkende lange Romaans-Gotische brug over de rivier de Lima over, met de 22 bogen. Na het bereiken van de overkant van de brug sla je rechtsaf en duik je in de landelijke wereld van de landbouwparochie Arcozelo.

Na Labruja wordt landbouw schaars en het landschap tot aan Portela Pequena is bebost gebied. De twee kilometer bergop lopend vanaf Labruja zijn de meest veeleisende van de hele Camino. Halverwege vind je de Cruz dos Franceses en klim je naar het ‘Huis van de Boswachter’. Vanaf het hoogste punt naar Cossourado is het een korte en gemakkelijke wandeling naar het einde van deze etappe (Paredes de Coura).

Etappe 2. COSSOURADO - VALENÇA | 13 km

Je begint deze dag in de vallei van de rivier de Coura en maakt dan een lichte klim tot San Bento da Porta Aberta, de locatie van een beroemd religieus festival.
Daarna ga je verder naar Fontoura door velden en struikgewas, langs Cerdal en Pedreira, totdat je de met een fort versterkte stad Valença do Minho bereikt, waar de etappe eindigt.

Etappe 3. VALENÇA - O PORRIÑO | 20 km

Je steekt de grensrivier de Rio Minho over via de lange stalen brug en aan de overkant loop je door de straten van het middeleeuwse Spaanse dorp Tui tot aan de beroemde kathedraal bovenop (de tijd gaat hier een uur vooruit). Vanaf hier ga je door de doorgang van het klooster van Clarissas en de kerken van Santo Domingo en San Bartolomé.

Na het oversteken van de Veiga-brug bereik je één van de mooiste gedeeltes van de hele route – de vallei van de rivier de Louro. Dit mooie onderdeel eindigt bij een bedrijventerrein voordat je de stad Porriño binnenloopt.
Accommodatie: 2* Hotel

Etappe 4. O PORRIÑO - ARCADE | 22 km

Vanuit Porriño ga je weer verder naar het noorden. Onderweg kom je langs het Pazo de Mós, de kapel Santiaguiño de Antas en Chan das Pipas. Hier begint een steile afdaling die je naar het centrum van Redondela leidt. Na Redondela ga je naar Outeiro de Penas, een plek met een prachtig uitzicht over het estuarium Ría de Vigo. Uiteindelijk bereik je Arcade, beroemd om de heerlijke oesters.

Etappe 5. ARCADE - PONTEVEDRA | 13 km

Vanuit Arcade loop je verder naar Pontesampaio, waar je een lange middeleeuwse brug over de rivier de Verdugo oversteekt om vervolgens via smalle straatjes geleid te worden naar een van de mooiste gedeeltes van de Camino: de stokoude weggetjes die omhoog gaan naar de helling van Canicouva tot aan Cacheiro. Na het oversteken van de heuvels verbreedt het pad zich weer, waar de route verder gaat door velden, wijngaarden en boomgaarden, totdat je Pontevedra bereikt voor een welverdiende rust.

Etappe 6. PONTEVEDRA - CALDAS DE REIS | 22 km

Je begint deze etappe in het historische centrum van Pontevedra, wandelend van de oude stad naar de duizendjarige brug, O Burgo, over de rivier de Lérez. Je vervolgt je weg langs de prachtige Vallei van de Gandra-rivier tot aan San Mauro. Vanaf daar wordt het pad breder en terwijl je verder loopt, ervaar je een vredige en serene sfeer.

Vanaf hier begin je de eerste kruisen te zien, sommige prachtig uitgehouwen. Je loopt Caldas de Reis binnen een komt langs de kerk van Santa Maria, vlakbij de brug over de rivier de Umia, waar deze etappe eindigt.
Accommodatie: 2* Hotel

Etappe 7. CALDAS DE REIS - PADRÓN | 19 km

Je verlaat Caldas de Reis langs een paar mooie delen van de Camino, over de middeleeuwse brug van de Bermaña-rivier en volgt een pad dat je naar het dorp Cruceiro brengt, een onvergetelijk traject door bossen en weiden. Je komt langs de kerk van Santa Maria de Carracedo en vervolgens kom je door een weelderig landschap langs de oever van de rivier de Valga, tot aan San Miguel de Valga, waar je richting Pontecesures gaan.

Na het oversteken van de rivier de Ulla kom je aan in Padrón, de plaats waar volgens de legende het schip met het lichaam van de apostel Jacobus aan een steen was afgemeerd – de Pedra of steen is in de lokale parochiekerk. De wandeling van eindigt in Padrón.

Etappe 8. PADRÓN - SANTIAGO DE COMPOSTELA | 25 km

Je begint deze laatste etappe door Padrón te verlaten en naar het noorden te wandelen tot aan de kerk van Santa Maria de Iria Flávia. Hier hebben twee grote Galicische schrijvers gewoond, de dichteres Rosália de Castro en de Nobelprijswinnaar Camilo José Cela, die naast de kerk is geboren. Je loopt verder door Galicische dorpen tot aan het prachtige heiligdom van Nossa Senhora da Escravitute. Vanaf hier bereik je de Rua de Francos via brede straten en smallere shortcuts.

Je ziet eindelijk Santiago de Compostela liggen en iets verderop, bij Agro dos Monteiros, kan je ook voor het eerst de torens van de kathedraal zien. Na het oversteken van de rivier de Sar ga je verder door de buitenwijken van de stad die je al stijgend leiden naar de Faxeira-poort, de ingang waardoor de Portugese Camino deze oude stad binnenkomt. Door een labyrint van straatjes ga je verder naar het Obradoiro-plein en naar de kathedraal zelf, waar de apostel op je wacht.

Vertrek

Einde van de reis.
Na de overnachting in Santiago kan je op eigen kosten met het openbaar vervoer (bus, 3,5 uur) weer teruggaan naar het vliegveld Sa Caneiro nabij Porto. Let op, je gaat dan weer terug in de tijd, want in Portugal is het een uur vroeger. Goed om daar rekening mee te houden bij de reservering van je terugvlucht. Ook zijn er mogelijkheden om vanuit Santiago rechtstreeks terug te vliegen naar Nederland.

Ook kan je besluiten om langer in Santiago te blijven. Wil je verder lopen? We bieden ook de mogelijkheid aan om in 7 dagen door te lopen tot aan Finisterre en verder door naar Muxía (+2d). Neem gerust contact op, we helpen je graag.

qr downloadpagina GPS Camino Portugues

De Camino Portugués is een zeer goed gemarkeerde en gemakkelijk te volgen route. Als je bekend bent met navigatie of je gewoon veiliger voelt met een beschikbare GPS-navigatieoptie, stellen we de GPX-tracks van de route beschikbaar, zodat je de kaart met route op je mobiel, smartwatch of navigatieapparaat kunt raadplegen wanneer je twijfelt.