Etappe 7. Grandas de Salime-A Fonsagrada

Via de Porto do Acebo kom je Galicië binnen, de provincie Lugo. Het is een lange klim van 13 km, maar zonder grote complicaties. Na de top ben je op de helft en is het verder een aangename etappe die door kleine dorpjes en landelijk gebied gaat.

De aanduiding op de mijlpalen verandert vanaf hier. Waar in Asturias de voorkant van de schelp de richting aangeeft, wordt dit in Galicië met pijlen gedaan en staat de schelp altijd op dezelfde wijze op de paal.

Na de etappe van gisteren start je vandaag met een wandeling naar Acebo. Net na het verlaten van Grandas de Salime ga je linksaf om langs de Capilla del Carmen te lopen. Je komt op een pad parallel aan de AS-28 (de weg naar Acebo). Na een kilometer moet je het pad verlaten om verder te gaan langs de geasfalteerde weg. Je gaat rechtdoor en je ziet een bocht in de weg waar je een pad volgt dat je naar Cereixeira leidt, er is een klein winkeltje en meteen een perfecte plek voor een kop koffie én een stempel.

Je verlaat dit gehucht via een pad aan je rechterhand op een kruising. Je loopt richting Malneira en Castro. Net na het dorp kom je bij het Museum Chao Samartín; je kunt er een archeologische vindplaats bezoeken. Vervolgens kom je bij de Capilla de San Lázaro en ook bij Xestoselo waar je weer een stuk langs de weg loopt tot Peñafonte, waar je de geasfalteerde weg weer verlaat en de Iglesia de Santa María Magdalena kunt bezoeken. Na een tijdje naar boven te zijn gelopen over een mooi pad met mooi uitzicht, kom je bij Bustelo del Camín. Hier ga je via een hek naar een pad richting de windmolens die op het hoogste punt staan, de grens. Je loopt aan de zijkant langs de bergtop via de Porte do Acebo Galicië in. Op het moment dat je gaat dalen loop je de grens over. In de verte zie je A Fonsagrada met de markante watertoren. Als je doorloopt kom je bij Venta del Acebo, een plek waar je even kunt uitrusten.

Vervolgens loop je een tijdje over paden parallel aan de weg, door Cabreira en Fonfría wat vroeger ook een pelgrimshospitaal had. Nog maar een paar kilometer tot het einde van de etappe. Je steekt bij Silvela de weg over en komt bij een kapelletje, gewijd aan Santa Bárbara-Silvela. Uiteindelijk kom je bij Paradanova en ga je verder via het onverharde pad nog even een steil stukje naar boven waar A Fonsgrada op je wacht.