Etappe 5. Pola de Allande-La Mesa

De route naar La Mesa of A Mesa staat bekend als een van de moeilijkste van de Primitivo vanwege de lange klim van 600 meter omhoog naar Puerto del Palo. Maar het is ook een van de mooiste etappes, wat alle inspanning zeker de moeite waard maakt.

Eenmaal boven is het weidse uitzicht op de Nison-vallei de beloning. Na het grote obstakel te hebben overwonnen, loop je de resterende 13 km tot aan Berducedo waarna het nog een klein stukje is naar La Mesa.

Je verlaat Pola de Allande via de hoofdstraat en komt op de AS-14 tot u bij El Mazo komt. Niet veel later ruil je de geasfalteerde weg in voor een pad dat uitkomt bij de RĂ­o NisĂłn, waar je de stevige klim begint. Nadat je langs El Colobreu bent gelopen, ga je verder naar La Reigada, omgeven door eeuwenoude bomen en beekjes. Het dal draait hier 90 graden, je gaat als het ware de hoek om. Je gaat verder naar boven en moet nog over een beekje. Het is een prachtig dal met opvallend veel vogels en het geluid van de beek. Je steekt de weg over en gaat weer verder omhoog.

Nadat je de top hebt bereikt van Puerto del Palo, de poort naar de achterliggende vallei, en van het prachtige uitzicht hebt genoten, ga je verder via een pad naar beneden waar je mogelijk van rechts de pelgrims ziet aankomen die de Hospitales-variant hebben gelopen. De pelgrimhospitaals waren vroeger een soort bakens. En daarbij plaatsten ze ook palen om de route aan te geven naar de volgende ‘pleisterplaats’.

Tijdens de afdaling komen we langs Montefurado. Dit kleine ‘dorp’ op de bergrug wordt bewoond door slechts Ă©Ă©n persoon. Het het ligt erg mooi. Het Kapelletje van Santiago, ook bekend als El Pintu, was in de oudheid een pelgrimshospitaal. Mensen van het hospitaal en dorp liepen in de winter vaak een stukje mee om de oude pelgrims te begeleiden en te voorkomen dat ze verdwaalden vanwege de sneeuw.

Nadat je van dit prachtige gehuchtje hebt genoten, loop je richting Texo de Lago, ( de X wordt in Asturias en Galicia uitgesproken als Sj, zoals in Shakira) waar een bron is voor wat fris water en een bar. Even later loop je parallel aan de AS-14 die je drie keer oversteekt.

Voordat je het einde van de etappe bereikt, ga je door Berducedo, een dorp dat ook behoort tot Allande, 4 kilometer van Lago. Je gaat verder naar La Mesa en verlaat Berducedo via een pad naar Prima Madera, waar je linksaf gaat en bij een klein bos komt voordat je bij de geasfalteerde weg komt die je naar het dorp zal leiden. Nadat je in La Mesa bent aangekomen, kan je de Iglesia de Santa María de la Magdalena bezoeken die wordt omgeven door een prachtig landschap. De kerk uit de 17e eeuw is op een tumulus (grafheuvel) gebouwd en heeft, volgens de typische architectuur in dit gebied, een leien dak.